آسانسورهای بدون موتورخانه

آسانسور بدون موتورخانه چیست؟
آسانسورهای بدون موتور خانه یا آسانسور های روملس آسانسورهایی هستند که فضای مستقلی جهت استقرار موتور و تابلو فرمان نداشته و به این صورت می باشد که موتور داخل چاله زیر سقف و تابلو در کنار بالاترین توقف قرار میگیرد. این نوع آسانسور ها معمولا در ساختمانهایی که محدودیت ارتفاع داشته باشند و یا آسانسور با توقف در پشت بام مورد نیاز باشد اجرا می شوند.۱. موتور استفاده شده در آسانسورهای روملس می بایستی حتما از نوع گیرلس بوده و دلیل آن حجم بسیار کمتر موتورهای گیرلس نسبت به گیربکس می باشد. در سیستم های گیرلس که بصورت موتورخانه دار و بدون موتورخانه اجرا می شوند، با توجه به اینکه سیستم تعلیق آن به صورت دو به یک می باشد بنابراین سرعت چرخش موتور دو برابر سرعت حرکت کابین می باشد. این به این معنیست که اگر به فرض یک آسانسور با سرعت ۱ متر مورد نیاز است در این حالت موتور با سرعت ۲ متر بر ثانیه باید بچرخد.

۲. همچنین سیستم تعلیق در آسانسورهای روملس به صورت دو به یک میباشد. در سیستم های تعلیق دو به یک فیکسینگ سربکسل های به جای اینکه روی کابین و وزنه قرار بگیرند هم تراز موتور در بالاترین قسمت چاله آسانسور فیکس میشوند. به این صورت که پس از فیکس کردن یکطرف سربکسل ها و عبور از روی فلکه های هرزگرد وزنه، فلکه موتور و سپس فلکه های هرزگرد کابین مجددا در تراز کلاف پایه موتور بسته می شوند.۳. در آسانسور های روملس نیز تراز اجرای کلاف جهت استقرار پایه موتور تعریف مشخصی دارد.

۴. اورهد مورد نیاز در آسانسورهای بدون موتور خانه از کف تمام شده بالاترین توقف حداقل ۴۸۰ سانتیمتر میباشد. کلاف پایه موتور که از ناودانی یا تیرآهن نمره ۱۸ یا ۲۰ می باشد کاملا دور نبشی ستون های آهنکشی چرخیده و بار کلیه قطعات شامل کابین، موتور، وزنه و همچنین مسافرین روی آن میباشد.

۵. ارتفاع کف تمام شده بالاترین ایستگاه تا روی این کلاف در آسانسورهای با سرعت ۱ متر بر ثانیه و ارتفاع کابین استاندارد ۳۸۰ سانتیمتر می باشد. همانطور که گفته شد با توجه به اینکه اورهد در این آسانسورها ۴۸۰ می باشد بنابراین یک متر از ارتفاع باقیمانده به پایه زیر موتور، ارتفاع موتور و فضای کاری روی موتور اختصاص داده می شود. چنانچه سرعت و یا ارتفاع کابین در این نوع آسانسورها تغییر کند به نسبت آن ارتفاع اورهد افزایش خواهد یافت.

آسانسور کششی نوعی از آسانسور است که امروزه بسیار رایج میباشد. آسانسور های کششی توسط نیروی محرکه و سیم بکسل ها به حرکت در می آیند.اولین آسانسور کششی توسط فردی به نام آلیشا اوتیس اختراع شد. این اولین وسیله بالا بر نبود اما اختراع اوتیس شکل امروزی تر همراه با ترمز ایمنی داشت که مانند همین آسانسور های کششی حال حاضر است.
آسانسور های کششی مانند اکثر آسانسور های دیگر دارای کابین،وزنه،نیروی محرکه،سیم بکسل آسانسور، تابلو فرمان و غیره هستند.
انواع آسانسور کششی:
۱. نحوه نصب سیم بکسل آسانسور و سیستم تعلیق : به چهار تیپ یک به یک-دو به یک-سه به یک و چهار به یک تقسیم میشوند.

۲. همچنین در اجرا و جایگذاری ریل ها میتوان آنها را به تیپ های وزنه بغل و وزنه پشت تقسیم نمود.

۳. از نظر جایگذاری و تعداد درب ها نیز میتوان به تک درب دو درب تونلی و دو درب مجاور یا (L) اشاره نمود که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.

۴. آسانسور های کششی از نظر سیستم محرکه و تابلو فرمان به دو دسته اصلی یعنی یعنی دو سرعته (AC2)و تک سرعته(vvvf) تقسیم میشوند

تماس با ما

 آدرس دفتر مرکزی: اصفهان، شهرک شهید کشوری، خیابان بوستان۳، مجتمع رویال سنتر، طبقه۲ واحد۴

تلفن:   ۳۶۳۴۳۴۱۰ – ۰۳۱
فکس:  ۳۶۳۴۳۴۱۱ – ۰۳۱
پست الکترونیکی:  info@borjezarin.ir

برج زرین در شبکه های اجتماعی
جدیدترین مطالب